Olja och ovärda köp

Jag var påväg mot någon symaskinsaffär eller liknande idag för att köpa symaskinsolja till pedaler och annat. När jag står och pratar med en kompis om det slinker en man in i samtalet och berättar för mig att symaskins olja innehåller hetch(?) eller nåt sånt som tydligen klibbar efter ett tag, vilket resulterar i att pedalerna segar istället för tvärtom. Mannen föreslår istället att jag ska gå på Clas Olsson och köpa klockolja (armaturfett som används till klockverk och liknande).
Sagt och gjort!

Har inte hunnit testa det ännu men det ska nog bli bra.

Alla har vi väl funderat på vad som är vitsen med svarta cymbaler?.. Zildjians Pitch black eller Paistes Slipknot-grejjer tex.
Om vi tar en 18" crash och en 14" hi-hat som exempel och jämför med likvärda cymbaler som inte är svarta (musikbörsen.se):
Zildjian Pitch black 18" Crash, 2.090:-
Zildjian ZXT 18" Medium Thin Crash, 1.275:-
Zildjian Pitch black 14" Hi-hat, 2.820:-
Zildjian ZHT 14" Hi-hat, 1.930:-




Faktum är att priset för dessa skiljer sig så pass mycket endast pga färgen och inget annat. Vad man också borde veta innan man köper dom svarta cymbalerna är också att ett exrta färglager dessutom påverkar soundet.
Dyr färg säger jag bara!
Om vi nu ponerar att man köpt dessa och att man även använt dom flitigt.. Borde det då inte också vara så att färgen lossnar efter ett tag?
Då har man inte bara köpt onödigt dyra cymbaler utan också köpt cymbaler som blivit fula med lite svarta fläckar här och där.

Men vad vet jag?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0