Spelstilar och Truth

Det mest intressanta med youtube är nog att spana in andra trummisars spelstilar. Inte bara hur man håller pinnen eller hur man har placerat ut de olika trummorna/stativen.
Jag pratar mer om hur folk använder sig av trummorna, vad de har skaffat sig för cymbaler för att kunna göra vissa saker, hur dom träffar trummorna med pinnen osv.
Jag har efter många timmar framför datorn upptäckt tre slagverkare som jag gillar mer än andra. Dessa tre är egentligen väldigt lika som trummisar, både genre och stilmässigt;
  • Adam Gray, Texas In July http://www.youtube.com/watch?v=hoTsAtHeMgU 2.25 in i filmen
  • Matt Greiner, August Burns Red http://www.youtube.com/watch?v=wDlNR4zLU78
  • Grant McFarland, This Or The Apocalypse http://www.youtube.com/watch?v=TNunjWeoPwY
Det första jag märker är att effektcymbaler är en stor del i spelandet.. Utan dessa hade trummorna låtit helt annorlunda och silen enligt mig tappat mycket av det roliga. Även sättet dom använder sig av cymbalerna. Chinacymbalerna är inte endast till för att kompas på under breakdowns utan används ofta till markering och fills.
Samma sak gäller "klockcymbalerna", som iofs inte är till för att kompas på. De utgör ändå en väldigt stor del av stilen som dessa trummisar utvecklat/använder sig av.
Det andra jag tänker på är hur rakt (och då givetvis lågt) pukorna hänger. Dom är absolut inte först med att pukorna inte står som en vägg mot dig, MEN! det jag finner intressant är att alla tre trummisarna har pukorna inställda på detta sättet.
En tredje grej är tekniken ser så inövad ut; Rak rygg, mycket armar (lite handleder), och framförallt en enorm fokus som verkligen märks. Samma sak där.. Dom är inte först i världen med detta men det kännertecknar samtliga tre. Grant sticker dock ut lite.. Han ser lite slarvigare och mer spänd ut, om man får säga så.

Alla dom här sakerna är gemensamt för alla tre och säkert många fler trummisar inom denna genre.. Varför?


Surfade in på Truthdrums.com för ett tag sen.. Det kanske är deras trummor som krävs för att man ska bli stor inom metalvärlden med tanke på att tyyyyyyyp alla mina hjältar kör med dom:
  • Alex Shelnutt, A Day To Remember
  • Jeremy Bryan, Alesana
  • James Cassels, Asking Alexandria
  • Brandon Saller, Atreyu
  • Matt Greiner, August Burns Red
  • Daniel Williams, The Devil Wears Prada
  • Jerod Boyd, Miss May I
  • Denny Agosto, Oceana
  • Valentino Arteaga, Of Mice And Men
  • Travis Orbin, Sky Eats Airplane/Periphery
  • Adam Gray, Texas In July
  • Grant McFarland, This Or The Apocalypse
  • Aaron Gillespie, Underoath
  • Eric Choi, We Came As Romans
Grattis, Truth.. Ni har eliten med er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0